De meeste mensen denken bij Oman vooral aan de woestijn, maar onze reizigers Lianne en Michel ontdekten dat het Sultanaat nog veel meer te bieden heeft. Ze vertellen over hun reis door prachtige gebergtes, authentieke steden, de woestijn en Ras al Jinz, waar ze op zoek gingen naar groene reuzenschildpadden.

Lianne en Michel
4 mei 2018
Midden-Oosten
Oman

Met de 4-WD door het Hajar-gebergte

Met de 4-WD rijden we de Wadi Bani Awf in; hier begint onze avontuurlijke tocht over het Hajar-gebergte. Na een tijdje stopt de verharde weg en gaan we off road. De weg omhoog gaat over gravel en zand, het is meteen duidelijk waarom een 4-WD een vereiste is bij een rondreis door Oman! We stoppen bij de Snake Canyon, waar de hoge rotswanden ons nietig doen voelen. Als we een stuk de kloof in zijn gelopen, komen we een jong herdertje met een kudde geiten tegen. Prachtig! Daarna vervolgen we onze weg: er volgen er meer diepe afgronden, haarspeldbochten en steile beklimmingen en afdalingen. Na een tocht die de hele middag in beslag neemt, staan we dan toch op het hoogste punt. Het zicht over het Hajar-gebergte op deze hoogte is subliem en adembenemend. Deze tocht is niet voor watjes, maar oh zo mooi!

Hajar-gebergte
Herdertje met zijn geiten in de Snake Canyon

Het dorpse leven in de omgeving van Nizwa

De komende dagen verblijven we in Nizwa en bezoeken we een aantal plekken in de omgeving. Zo zien we in het dorpje Al Ayn de eeuwenoude beehive tombs, eeuwenoude graftombes in de vorm van bijenkorven. Gelegen tegen de dramatische achtergrond van het Hajar-gebergte vormt het een prachtig plaatje. Ook bezoeken we verschillende dorpjes, zoals Al Hamra en Birkat Al Mawz, waar we kennis maken met het eenvoudige dorpse leven en de vriendelijke bewoners. Overal stoppen we voor een met kardemom gekruid kopje koffie en wat zoete dadels. Haasten doen we niet, in Oman neem je de tijd.

De 'beehive tombs' in Al Ayn
Al Hamra

De geitenmarkt in Nizwa, een prachtig schouwspel

In Nizwa zelf is ons bezoek aan de wekelijkse geitenmarkt (alleen op vrijdag) het hoogtepunt. We gaan vroeg ons bed uit en staan nog voor 7 uur ’s ochtends op de markt. Bedoeïenen uit de omgeving lopen rondjes met geiten, klaar om ze te verhandelen. Er wordt aan de beestjes gevoeld, er worden gebitten bekeken en er wordt druk onderhandeld over de prijs. De mannen met verweerde gezichten lopen er in dishdashas (hagelwitte gewaden) en met tulbanden op, de kleine jongens volgen hun voorbeeld. De bedoeïenenvrouwen dragen hun snavelmaskers. Het geheel vormt een prachtig schouwspel. Deze authentieke markt is een must tijdens een reis door Oman.

Geitenmarkt in Nizwa

Avontuurlijke tocht in de Jebel Akhdar

Na een aantal ‘rustige’ dagen is het tijd voor een nieuwe avontuurlijke onderneming: de Balcony Walk. Dit is een bekende wandeltocht over de Jebel Shams, onderdeel van het bergmassief Jebel Akhdar. Het startpunt wordt aangegeven door witte, rode en gele verfstrepen op een stel rotsblokken. We lopen over een smalle richel zonder afrasteringen en kijken uit op de Wadi Nakhr, die duizelingwekkend diep blijkt te zijn. Door de toppen van wel 3000 meter en spectaculaire kloven wordt dit ook wel de Grand Canyon van Oman genoemd. Het is een prachtige tocht en zonder twijfel een hoogtepunt van onze reis.

Reiziger Michel bij de Jebel Akhdar

A room with a view in het Alila Jebel Akhdar hotel

Na dit avontuur komen we bij in het Alila Jebel Akhdar, wat ook in de Jebel Akhdar is gelegen. Het is een prachtig hotel dat helemaal opgaat in de natuur. We verblijven in een suite met uitzicht op de bergen, een regendouche en natuurstenen bad. Het handgeschreven welkomstkaartje maakt het helemaal af. We zwemmen er in de infinity pool en genieten van de waanzinnige zonsondergang. Alleen al een verblijf in dit luxe hotel is een reis naar Oman waard!

Alila Jebel Akhdar

Crossen door de woestijn

We vervolgen onze weg, richting Ras al Jinz. Onderweg stoppen we nog in het dorp al Wasil, het startpunt voor ons bezoek aan de woestijn van Sharqiya Sands. In een van de woestijnkampen drinken we een kopje thee en worden dan blij verrast door een onverwacht aanbod: of we willen dunebashen? Daar zeggen we geen nee tegen! In een grote Landcruiser crossen we met de eigenaar van het kamp door het zand. Onderweg zien we het landschap dat we bij Oman verwacht hadden: zand, woestijn en rode duinen. Op de hoogste duin stappen we uit en schieten een aantal foto’s. Onverwachte momenten zoals deze maken reizen zo leuk!

Reizigers Lianne en Michel in Sharqiya Sands

Schildpadden spotten in Ras al Jinz

Aan het einde van deze dag vol indrukken komen we in Ras al Jinz aan, dat bekend staat om de groene reuzenschildpadden die er ’s nachts hun eieren leggen. Die avond begeven we ons dan ook naar het strand. Na een uitgebreide uitleg over wat wel en niet mag (er is veel respect voor de dieren) is het dan zover: op zoek naar de schildpadden! En we hebben geluk, we zien er twee hun nest dichtgooien en terugkeren naar zee. Magische momenten! De tour van de volgende ochtend is echter nog indrukwekkender. Terwijl iedereen nog slaapt (we zijn slechts met tien vroege vogels, de echte natuurliefhebbers), zien we nog een schildpad haar nest vol zand gooien en richting de zee trekken. Net op tijd voor de zonsopgang, waar wij zelf even later nog van genieten voordat we weer verder reizen.

Net als Lianne en Michel het wonderlijke Oman ontdekken? Bekijk dan onze rondreizen door Oman.