Lees alles over reizen in deze tijd en de drukte op Schiphol

Boek uw reis met een gerust gevoel

Kijkt u er ook zo naar uit om een reis uit te stippelen, maar heeft u ook vragen over reizen in deze tijd en wat u van ons kunt verwachten? Dat begrijpen we heel goed. Daarom laten we u graag zien hoe wij werken, welke flexibele voorwaarden wij bieden en wat wij doen in het geval de situatie op uw reisbestemming wijzigt. Zo weet u precies waar u aan toe bent. Vragen over de drukte op Schiphol deze zomer? Ook daarvoor geven we een aantal tips, zodat u zo goed mogelijk voorbereid op pad gaat.

 

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan nu, voor, tijdens en na uw reis voor u klaar.

Jelmer Bergsma
Reisspecialist Tenzing Travel

Goed nieuws! U kunt weer naar veel bestemmingen op reis!

De meeste van onze bestemmingen staan op kleurcode groen of geel en dat is natuurlijk hartstikke goed nieuws. Dat betekent dat u veilig en weer gemakkelijker kunt reizen. Toch kunnen er soms nog wel aanvullende restricties of bepaalde aankomstvoorwaarden gelden die per land verschillend zijn. Wilt u hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

 

Neem contact op

Drukte op Schiphol - onze tips

Update 17-6-2022
Schiphol gaat het aantal vertrekkende passagiers op Schiphol deze zomer beperken. Wanneer er iets wijzigt in uw vlucht nemen wij direct contact met u op. U kunt erop vertrouwen dat wij uw reservering nauwlettend in de gaten houden. U hoeft hierover geen contact met ons op te nemen.

We krijgen (terecht) steeds meer vragen over de drukte op Schiphol en wij begrijpen en delen de zorgen. De realiteit is dat we de drukte op Schiphol niet kunnen beïnvloeden en er geen kant-en-klare oplossing is. De verwachting is dat we deze zomer te maken zullen hebben met lange wachtrijen. Deze problematiek kent geen quick fix en zal niet binnen een paar weken verholpen zijn. Wel willen we benadrukken dat vooral de extreme en negatieve ervaringen het nieuws halen, maar dat er ook duizenden passagiers per week zijn die een positieve ervaring hebben bij de start van hun reis. Wij willen er ieder geval voor zorgen dat u goed voorbereid op reis gaat en delen een aantal tips.

Check online in voor uw vlucht
Wij adviseren u altijd online in te checken zodat u al in het bezit bent van uw boardingpass.

Ga op tijd naar Schiphol
Normaal gesproken is het advies om 3 tot 4 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven voor een intercontinentale vlucht. De incheckbalie/ bagage afgifte gaat over het algemeen 3 uur voor vertrek open, maar vooraan in de rij staan zorgt ervoor dat u sneller naar de security check door kunt. Ons dringende advies is om de Schiphol app te checken. Hierin kunt u precies zien welke drukte er wordt verwacht, uw vluchtnummer en vertrekdatum invoeren en dan rolt er een concreet advies uit over hoe laat u aanwezig moet zijn.

Bagage
Het kan gebeuren dat bagage niet aankomt op de eindbestemming en later arriveert. Wij begrijpen dat dit geen fijne start is van de reis. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het brengen van de bagage naar uw hotel, u vult hiervoor de gegevens in van uw eerste hotel. Ons advies is om een of meerdere handbagagekoffers mee te nemen met de belangrijkste spullen voor de eerste dagen.

Flexibiliteit en geduld
Het zal op de luchthaven drukker en hectischer zijn dan we allemaal willen en dat vraagt om meer geduld en flexibiliteit van u als reiziger. Wees voorbereid, blijf rustig, doe gemakkelijke schoenen aan en neem drinken en wat versnaperingen mee. Wij blijven, net als u, hopen dat Schiphol de zaken snel beter op orde heeft, maar wij hebben helaas geen directe invloed op de processen op de luchthaven. Wij zullen u zo goed mogelijk proberen te assisteren waar nodig, zodat u zo comfortabel mogelijk de reis kunt starten.

Drukte op Schiphol - hoe gaan we om met

Verzoek tot omboeken naar een andere luchthaven
Uiteraard kunnen wij met u meekijken naar de mogelijkheden voor het omboeken. We kunnen alleen geen enkele garantie geven dat het op een andere luchthaven rustiger is. Niet alleen op Schiphol maar ook op andere luchthavens hebben ze te maken met personeelstekorten. Dit is een wereldwijd probleem dat alle luchthavens en luchtvaartmaatschappijen treft, alsmede ook autoverhuurders, hotels, horeca, etc.

Daarnaast moet u rekening houden met het volgende:

  • Bij het opnieuw inboeken van de vluchten gelden de op dit moment geldende tarieven. Deze zijn een stuk hoger dan het aan u doorberekende tarief, door de inmiddels enorm afgenomen beschikbaarheid en de verhoogde brandstofprijzen.
  • Vanaf andere luchthavens kunt u doorgaans niet rechtstreeks vliegen naar uw eindbestemming en zult u een overstap hebben.
  • Een overstap kan gevolgen hebben voor de bestaande Covid-inreisregels en het eventueel opnieuw ophalen en inchecken van uw bagage.
  • Uw eventueel reeds bestaande stoelreserveringen komen te vervallen.

Geannuleerde vlucht
Wanneer uw vlucht onverhoopt wordt geannuleerd, adviseren wij u zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als u op Schiphol aanwezig bent moet u in de rij gaan staan bij de luchtvaartmaatschappij voor een alternatieve vlucht. Wij kunnen u telefonisch assisteren door alvast een alternatieve vlucht te zoeken en deze in uw boeking te zetten. Zodra u dan aan de beurt bent ziet de luchtvaartmaatschappij al een alternatieve vlucht staan. Daarnaast zullen wij zorgen dat onze lokale partners op de hoogte worden gesteld zodat de autoverhuurmaatschappij en verblijven op de hoogte zijn. De kosten hieruit voortvloeiend zijn voor rekening van de luchtvaartmaatschappij.

Gemiste vlucht
De feitelijke reis vangt aan op het moment dat u in het vliegtuig stapt. Als u op weg naar de luchthaven of op de luchthaven zelf vertraging heeft, veroorzaakt door de luchthaven, door autopech of door het openbaar vervoer naar de luchthaven, is dat buiten onze invloedssfeer. Wanneer u dus niet tijdig instapt en de vlucht wel gewoon vertrekt, dan adviseren wij u zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als u op Schiphol aanwezig bent, dan dient u in de rij bij de luchtvaartmaatschappij te gaan staan voor een alternatieve vlucht. Wij kunnen u telefonisch assisteren door alvast een alternatieve vlucht te zoeken en deze in uw boeking te zetten. Zodra u dan aan de beurt bent ziet de luchtvaartmaatschappij al een alternatieve vlucht staan. Daarnaast zullen wij zorgen dat onze lokale partners op de hoogte worden gesteld, zodat de autoverhuurmaatschappij en verblijven op de hoogte zijn.
De kosten hieruit voortvloeiend zijn voor uw eigen rekening.

Welke flexibele voorwaarden bieden wij?

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u staat te popelen om uw volgende reis te plannen. Reizen is namelijk het allerleukste wat er is! Dat u in deze tijd vragen heeft, begrijpen wij ook.

Als u uw plannen vorm wilt geven, dan is het goed om te weten dat wij kleinschalige accommodaties en privévervoer aanbieden, net als flexibele voorwaarden.

Welke flexibele voorwaarden bieden wij:

  • Als een land met kleurcode groen, geel of oranje wordt aangepast naar rood, dan kunt u kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als de lokale overheid maatregelen invoert, zoals een avondklok om 21.00 uur of eerder, de horeca wordt gesloten of er geen excursies uitgevoerd morgen worden, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als er bij vertrek een quarantaineplicht langer dan 72 uur op de bestemming wordt ingevoerd waarbij u in uw hotel moet blijven, kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Wanneer de reis niet kan worden uitgevoerd omdat de grenzen worden gesloten, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als de bestemming tijdens uw reis code rood krijgt of er wordt een vliegverbod ingesteld, dan heeft u recht op repatriëring en worden de kosten gedekt door ons als reisorganisatie.
  • Als de voorwaarden van vaccinatie worden aangepast en u er buiten uw macht om niet aan kunt voldoen, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*. Denkt u hierbij aan een verplichte boosterprik, terwijl u nog niet aan de beurt bent, een verplichte vaccinatie voor kinderen onder de 12 jaar, terwijl dit in Nederland niet zo geregeld kan worden.

*Omboeken kan naar een andere bestemming of dezelfde bestemming voor een andere reisperiode.

Goed om te weten! Indien u op een bestemming met kleurcode groen of geel positief op corona test en u moet in quarantaine, dan worden deze kosten tegenwoordig door veel verzekeraars gedekt, zoals door Allianz.

Wat gebeurt er als de kleurcode van mijn geboekte bestemming wijzigt van groen of geel naar oranje?

Dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken als een van onze zojuist genoemde flexibele voorwaarden van toepassing is. Is geen van de flexibele voorwaarden van toepassing, dan kunnen wij de reis veilig uitvoeren zoals met u is overeengekomen.

Veilig reizen naar een bestemming met code oranje

Kan ik veilig op reis als mijn bestemming code oranje kleurt?

Als de kleurcode van uw bestemming oranje kleurt vanwege corona, dan kunnen wij in veel gevallen uw reis veilig uitvoeren. Wij leggen u graag uit hoe dat precies werkt.

 

  • We staan in direct contact met onze lokale vertegenwoordiging en weten alles over de situatie ter plaatse.
  • Indien tijdens de reis het reisadvies naar rood kleurt, repatriëren wij u kosteloos. Dit doen wij altijd in overleg, dus flexibiliteit en zekerheid gegarandeerd.
  • Zorgkosten of ziekenhuiskosten zijn te allen tijden gedekt via uw basis zorgverzekering. Bij de betere zorgverzekeraars ook als dit komt door corona, wij raden u daarom aan uw voorwaarden te controleren en eventueel uw verzekering aan te passen.
  • Indien u op de bestemming positief op corona test en u moet in quarantaine, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Wij staan 24/7 voor u klaar om u te ondersteunen bij het vinden van een passende verblijfsplaats.
  • Zorg voor een goede annuleringsverzekering. Wij werken samen met Allianz Global Assistance. Indien u vooraf verplicht in quarantaine moet of positief test op COVID-19 en de reis kan niet doorgaan, dan wordt dit bij Allianz Global Assistance vergoed.
  • Indien de lokale overheid maatregelen invoert die uw vakantieplezier beïnvloeden (bijvoorbeeld een avondklok, het sluiten van horeca en toeristische attracties) kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken.
  • Voor u op reis gaat ondertekent u een disclaimer met de door Tenzing Travel opgestelde coronavoorwaarden.

Wat voor gevolgen heeft de huidige situatie in Oekraïne?

De oorlog in Oekraïne houdt ons allemaal bezig. Wij kunnen ons voorstellen dat u zich afvraagt of het invloed heeft op uw reisplannen. Op het moment dat het onveilig is om naar een bestemming af te reizen zal het ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies aanpassen naar kleurcode oranje of rood. Bij een oranje of rood reisadvies vanwege oorlogsdreiging kunt u omboeken of de reis kosteloos annuleren. Er zijn bij diverse verzekeraars ook aanvullende clausules af te sluiten met terreur- en oorlogsdreiging.

Boek uw reis met een gerust gevoel bij Tenzing Travel

  • Ervaren kleinschalige organisatie
  • Volledig verzorgde kwaliteitsreizen
  • Unieke ervaringen op de bestemmingen
  • Oneindige persoonlijke aandacht voor u
  • Deskundig advies van onze specialisten
  • Waardering van onze reizigers: 9,1
  • 24/7 bereikbaar tijdens uw reis
  • Flexibiliteit en maximale zekerheid

Heeft u vragen?

Schroom dan niet om contact op te nemen. Wij beantwoorden ze graag!

Of bel ons direct:

020 - 398 93 98

Jelmer Bergsma

Wilt u reisinspiratie ontvangen en geen enkele tip missen?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief.